Waterwerkplaats LOLA

Lees meer over het proces

In Nederland kennen we een lange traditie van strijden tegen het water. Veel typische Nederlandse landschapstypen hebben daar hun identiteit aan te danken. Tegelijkertijd lijkt de rol van zeewater een grotere rol te gaan spelen. De vernatting en verzilting van Nederland vormt een nieuwe werkelijkheid waar we een nieuwe omgangsvorm voor moeten vinden. De natuurlijke reflex van Nederlanders is om het landschap aan te passen aan de behoeftes van de mens. Met waterwerkplaats LOLA draait De Onkruidenier het perspectief op dit vraagstuk 180 graden om en zoeken we naar aquatische evolutie van de mens als adaptieve soort.

Onderdeel van de waterwerkplaats – ontworpen door Overtreders W – is een materiaalonderzoek van De Onkruidenier en Overtreders W naar bouwmateriaal van grondstoffen die gewonnen en verbouwd kunnen worden in het toekomstige productielandschap, zoals oesterschelpen, lisdodde en meekrap. Het startpunt van het onderzoek is hennepkalk: een bouwmateriaal van hennepscheven en kalk, waarvan sterke en isolerende wanden gebouwd kunnen worden. Stap voor stap ontwikkelen we hennepkalk verder als circulair toekomstbestendig bouwmateriaal met nieuwe duurzame grondstoffen als component, andere kleuren en andere structuren. De resultaten van het onkruidkalk-onderzoek worden als eerst toegepast in het ontwerp voor het paviljoen van de gemeenten Almere en Amsterdam op de Floriade Expo 2022.

Samenwerking
Overtreders W

Video met kunstenaarscollectief De Onkruidenier, over hun werk De Peilwachter in IJsselstein en hun inspiratie daartoe: het schilderij ‘De IJsselpoort van de stad IJsselstein‘ door Jan Weissenbruch (1822-1880). De waterinstallatie maakte deel uit van de tentoonstelling ‘Empathie | Geen mens is een eiland‘ en stond gedurende de looptijd van deze expo op het Bolwerk in IJsselstein – precies op de plek die Weissenburch op zijn schilderij heeft vastgelegd – onder het Brandspuithuisje.

De video is gemaakt door Jassir Jonis (Director), Joshua Raveneau (first AD), Anointing Okah (cam OP en BTS Videographer), Kendrick Dettmer (BTS Photographer).

2020 was het jaar dat Gent en Vlaanderen de Vlaamse schilder ‘Jan van Eyck’ eerden en de Onkruidenier had het geluk te worden uitgenodigd door het Design Museum in Gent om content te creëren voor twee experience rooms voor hun grootschalige ‘Kleureyck tentoonstelling’. In samenwerking met het Food Lab van de Jan van Eyck academie en de Parijse food designer Céline Pelcé, ontwikkelden we een concept dat diep geworteld is in de kleurrijke landschappen van het ‘Lam Gods’ van Jan van Eyck. Zijn unieke gebruik van kleur was het uitgangspunt van onze verkenningen en we begonnen met het bedenken van een nieuw stuk dat we ‘Re-table(au)’ noemden.

De realistisch afgebeelde scène in dit specifieke schilderij is een denkbeeldige scène, waarin locaties en seizoenen op innovatieve wijze zijn vermengd. Dit concept van ingebeelde realiteit zette ons aan het denken over ons huidige wereldwijde voedselsysteem, waarin de fictie van Van Eycks afbeelding van exotische producten nu een niet-fictieve realiteit is, waarin bijna alle eetbare producten (althans van het Lam Gods) het hele jaar door verkrijgbaar zijn, ongeacht het natuurlijke seizoen.
Re-Table(au) is een eindeloos evoluerende foodscape die doet denken aan seizoensgebondenheid; waar zowel gevestigde als prille exploratie-/conserveringstechnieken en poëtische rituelen op een tastbare manier worden gepresenteerd. Doorheen de tentoonstelling vinden activeringsmomenten plaats waarbij het evoluerende tafereel fysiek en intern gedeeld wordt via een rituele ervaring van kleur en smaak in een multizintuiglijke omgeving met eetbare objecten en andere brouwsels die je toelaten het landschap letterlijk te verteren.

Als onderdeel van ons stuk Re-table(au) werd een film gemaakt. De film vertelt een verhaal over hoe we het werk hebben gemaakt en hoe we samenwerken. Een samenwerking betekent volgens ons een kleurrijk zintuiglijk ecosysteem zijn dat de relatie tussen plant, landschap en lichaam activeert. De zowel functionele als poëtische elementen in de video bestaan bijvoorbeeld uit bedrukt textiel, keramiek en geconserveerde aroma’s die allemaal afkomstig zijn van planten en hedendaagse instrumenten voor ceremoniële rituelen vertegenwoordigen, om zo onze eetverbeelding te voeden.

Samenwerking
Céline Pelcé
Samenwerking
Nick Thomas — Geluid